Jak płynnie zmienić domenę

Jak płynnie zmienić domenę

W miarę rozwoju firmy czy bloga możemy chcieć zmienić domenę. Taka zmiana zazwyczaj pasuje do jednego z dwóch najpopularniejszych scenariuszy:

  • posiadamy nową markę lub dokonujemy rebrandingu. Nadszedł czas, aby zaktualizować witrynę, aby odzwierciedlić nową nazwę firmy. Obejmuje to również zmianę domeny.
  • potrzebujemy krótszej, prostszej nazwy strony internetowej (lepsza domena jest dostępna do rejestracji).

W tym poście podzielimy się niezbędnymi krokami, które należy podjąć, aby płynnie zmienić domenę.

Co sprawdzić przed zmianą domeny

Sprawdźmy czy nowa domena jest wolna do rejestracji, a także czy nie ma innych, wysokozaindeksowanych domen o podobnej nazwie. Warto się wyróżnić, ale jednocześnie ułatwić odbiorcom trafienie do nas, a nie do konkurencji lub innego serwisu.

Duża część historii domeny to sieć linków zwrotnych (przychodzących). Inne strony internetowe mogą zawierać linki do naszej nowej domeny, jeżeli wcześniej była już zarejestrowana. Jeśli chcemy sprawdzić ich jakość, warto skorzystać z narzędzia Backlinks checker.

Prawidłowa koordynacja działań technicznych

Zmiana domeny to przede wszystkim zmiany linków w bazie danych w przypadku WordPressa. Umówmy ten proces z osobą odpowiedzialną za techniczną część naszego serwisu, możemy także o pomoc poprosić hostingodawcę. Dzięki temu proces przebiegnie szybko i sprawnie. To istotne, jeżeli do tej pory samodzielnie nie zmienialiśmy nazwy domeny, a baza danych kryje przed nami wiele tajemnic. Pamiętajmy, aby nowa domena była wcześniej kupiona i opłacona. W przeciwieństwie do usług hostingowych, domeny nie mają darmowych okresów testowych.

Jednocześniej nie zapominajmy, że dla SEO jest to proces, który wiele zmienia. Dlatego tuż po dokonaniu fizycznej zmiany domeny, należy być gotowym na kolejne kroki.

Jak należy zadbać o przekierowania

Przekierujmy starą domenę do nowej domeny. Można to skoordynować za pośrednictwem rejestratora domen i/lub dostawcy usług hostingowych. Naszym celem jest upewnienie się, że każdy stary adres URL przekierowuje do pasującego nowego adresu URL.

Przekierowanie przekazuje informacje o ścieżce, i najlepiej by było, aby każda podstrona w starej witrynie odpowiadała tej samej podstronie w nowej witrynie. Jeśli tak nie jest, zadbajmy o brak błędów 404, kierując ruch na inną, aktualną podstronę.

Zaktualizujmy również wszystkie wzmianki o starym adresie URL. Profile w mediach społecznościowych, wizytówki on-line i wszystkie inne miejsca, gdzie występuje dawnym adres. Jeżeli do którychś zasobów nie mamy dostępu, skontaktujmy się z ich właścicielami w celu dokonania aktualizacji adresu www.

Konieczne zmiany w Google Search Console i Google Analytics

Pamiętajmy o weryfikacji nowej strony oraz przesłaniu aktualnej mapy witryny. Pomoże to również wtedy, kiedy wcześniej nie korzystaliśmy z tego narzędzia. Podobnie w przypadu usługi Google Analytics. Oprócz tego monitorujmy wyniki.

Oprócz tego poinformujmy naszych odbiorców o zmianie domeny. Jasna komunikacja pozwoli nam tylko zyskać i nie wprowadzi zbędnego zamieszania.

Kliknij i przetestuj hosting przez 30 dni za darmo
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments