Dlaczego zmiana motywu może powodować problemy
Zmiana motywu na inny w WordPressie jest procesem, do którego trzeba się przygotować. Zwłaszcza, kiedy nasz serwis zawiera już teksty, zdjęcia, ma zbudowaną strukturę czy menu. Dlaczego jednak ten proces nie jest zawsze bezproblemowy? Oto kilka istotnych wskazówek:
- Czy nowy motyw ma kompatybilne elementy np. używany builder. Niektóre motywy zawierają unikalne części np. widżety, menu czy shortcody, które nie będą kompatybilne z innymi motywami. Po zmianie motywu może istnieć konieczność ręcznych poprawek, gdyż starsze elementy mogą się nie wyświetlać lub zostać usunięte.
- Zmiany w wyglądzie. Chociaż to oczywiste, to motywy wykorzystują różne style CSS i układy HTML. Nie wszystko więc może wyświetlać się prawidłowo i jak w przypadku pojedynczych elementów, trzeba uwzględnić czas np. na poprawki w stylowaniu CSS.
- Kompatybilność wtyczek. Nie wszystkie wtyczki są kompatybilne z motywami, niektóre pluginy są dedykowane dla danych motywów. Warto po zmianie sprawdzić, czy nie przestały działać określone funkcjonalności.
Są to elementy, na które jako użytkownik WordPressa nie mamy wpływu. Jedyne, co możemy zrobić to odpowiednio przygotować się do zmiany motywu, zapoznać z dokumentacją zarówno starszego, jak i nowowdrażanego, aby zmiana ta przebiegła w miarę płynnie.
Zmiana motywu a użytkownicy
Nie poleca się zmian na tzw. produkcji, czyli aktywnej stronie internetowej. Jeżeli jednak nie mamy możliwości pracować na kopii strony, polecamy skorzystać z wtyczek typu maintenance mode. Wtyczka trybu konserwacji (maintenance mode plugin) to plugin dla WordPressa, które pozwala tymczasowo wyłączyć witrynę dla odwiedzających i wyświetlić im stronę z informacją o konserwacji. Dzięki temu nasi użytkownicy nie będą widzieć witryny na etapie wprowadzania zmian. Strona widoczna jest tylko dla zalogowanych (zależnie od pluginu może być widoczna np. jedynie dla administratorów).