Co należy zrobić przed zmianą motywu
Podczas zmiany motywu WordPress jest kilka bardzo ważnych kroków, które musimy wykonać, aby proces przebiegał sprawnie i abyśmy nie utracili żadnych ważnych danych. Oto 12 podpunktów, które warto znać, aby poradzić sobie bez problemu ze zmianą motywu.
1. Wykonajmy kopię zapasową (lub snapshot)
Przed zmianą motywu bezwzględnie wykonujemy snapshot. Jeżeli nasz hosting nie oferuje tej usługi, sprawdzamy, czy dysponujemy kopią zapasową oraz kiedy została ona wykonana. Upewnijmy się, że możemy ją przywrócić w prosty sposób. Zawsze warto mieć zabezpiecznie, nawet jeżeli wydaje się nam, że podmiana motywu to w pełni prosta procedura.
2. Zanotujmy wprowadzone zmiany w motywie
Wynotujmy wszystkie opcje, które mieliśmy zachowane w opcjach dostosuj. Sprawdźmy, czy mamy jakiś dodatkowy kod (np. CSS) i wykonajmy jego kopię. Jeżeli nie mamy pewności, co zostało zmienione – zapytajmy twórcę naszej witryny. Ważne jest, aby nie utracić tych modyfikacji.
3. Sprawdźmy paski boczne i widżety
Przejrzyjmy, co wyświetla się w jakich obszarach. Czy nowy motyw ma podobne obszary, w których możemy umieścić widżety np. podział stopki na kilka obszarów etc. Wynotujmy, gdzie mieliśmy umiejscowione widżety i jakie wyświetlały się w nich opcje. Dzięki temu szybko odtworzymy to, co możemy potencjalnie utracić przy zmianie motywu.
4. Czy dodaliśmy kody śledzące
Co jeszcze należy zrobić przed zmianą motywu? Zadbać o wszelkie kody śledzące, które były wcześniej umieszone na naszej stronie. Niektórzy użytkownicy wrzucają kody bezpośrednio w pliki motywów (lub motywów potomnych). Skopiujmy swoje kody Google Analitycs i innych, aby szybko dodać je na nowo po zmianie motywu.
5. Włączmy tryb konserwacji
Jeżeli nie pracujemy na kopii strony, tylko na tzw. produkcji – włączmy tryb konserwacji. Wprawdzie przez chwilę użytkownicy zobaczą zaślepkę zamiast strony, ale nie będą uczestniczyć w podmianie motywu „na żywo”. Jest to zawsze lepsze rozwiązanie. Jednocześnie, jeżeli nie jesteśmy absolutnie pewni, jaki okres czasu nam to zajmie – nie ustawiajmy odliczania. Dobrze jest poinformować użytkowników, kiedy znowu strona będzie w pełni odświeżona i funkcjonalna.
6. Przetestujmy wygląd i funkcjonalności
Czy wszystko działa? Czy nic nie musimy zmienić? Jak strona wyświetla się w wersji mobilnej? Testy te wykonujmy, kiedy mamy włączony tryb konserwacji. Dzięki temu użytkownicy zobaczą w pełni funkcjonalną stronę, a nie staną się przypadkowo naszymi beta testerami. Obejrzyjmy naszą stronę na różnych przeglądarkach oraz urządzeniach. W razie potrzeb – skorygujmy wady.
7. Usuńmy niepotrzebne wtyczki
Stary motyw potrzebował dodatkowych pluginów? Teraz możemy je bezpiecznie usunąć. Pamiętajmy, aby nigdy zostawiać nieużywanych wtyczek. Lepiej je odinstalować i zainstalować wówczas, kiedy będą naprawdę konieczne. Oczywiście może się okazać, że niektóre zainstalowane pluginy będą nam jednka potrzebne np. slidery, wtedy należy dokładnie sprawdzić, co usuwamy, a co zostawiamy.
8. Wprowadźmy nowe funkcjonalności
Zmiana motywu to doskonała okazja, aby rozbudować naszą stronę internetową o dodatkowe funkcjonalności. Może czas wdrożyć newsletter albo poprawić dostarczalność poczty?
9. Ogłośmy datę otwarcia
Poinformujmy naszych użytkowników, kiedy strona będzie na nowo dostępna. Może się to odbyć za pomocą newslettera czy social mediów. Ważne, abyśmy wcześniej faktycznie byli na to przygotowani.
10. Zapytajmy o opinię
Zapytajmy naszych użytkowników nie tylko o to, czy podoba się im nasza odświeżona witryna, a co chcieliby na niej zmienić. Czasami spojrzenie z boku jest bardzo przydatne. Nie przejmujmy się jednak krytycznymi głosami i po prostu pracujmy nad ulepszeniem strony. To zawsze zaprocentuje w przyszłości lepiej niż niegodzenie się z krytyką.