Kategorie w WordPressie

Kategorie w WordPressie

O kategoriach pisaliśmy już przy okazji artykułu Kategorie a tagi w WordPressie oraz linkowania wewnętrznego. Dziś siedem dobrych praktyk w zakresie kategorii dla osób rozpoczynających przygodę z blogiem lub własną stroną internetową.

1. Bez kategorii to też kategoria

Domyślne wpisy są ustawiane w WordPressie jako bez kategorii, a dokładniej mówiąc uncategorized, czyli niczemu nie przyporządkowane. Warto to zmienić.

W tym celu stwórzmy nową kategorię. Na przykład jeśli mamy stronę, gdzie blog wykorzystujemy wyłącznie do aktualności, utwórzmy kategorię nowości. Następnie ustawmy ją jako domyślną. Zrobimy to szybko w dziale Ustawienia > Pisanie.

Dla przykładu na naszym blogu jest to WordPress.

2. Kategorie w menu strony (bloga)

Pamiętajmy, że możemy dodać kategorie do menu naszej strony. Wówczas po kliknięciu ukażą nam się wpisy przypisane wyłącznie do danej kategorii. Z takich możliwości często korzystają np. blogi kulinarne, gdzie treści w menu podzielone są np. według rodzaju dań.

3. Zmień nazwę domyślną na inną

Nie chcesz, aby słowo kategoria było inne? Nie ma problemu. Mogą to być na przykład tematy. Przechodzimy do działu Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki i zmieniamy:

Zmiana będzie widoczna w adresie – na pasku przeglądarki:

4. Kategorie nadrzędne i podrzędne

Porządkując informacje na naszej stronie i przypisując je do danych kategorii, pamiętajmy, że możemy użyć hierarchii. Kategorie mogą być nadrzędne i podrzędne. Dla przykładu posłużymy się znowu terminologią ze świata kulinarnego. 😉 Kategoria nadrzędna to np. dania jarskie, a kategoria podrzędna to makarony, pierogi itp.

Z kategorii nadrzędnych i podrzędnych korzystajmy, kiedy wiemy, że będziemy mieli wystarczającą liczbę wpisów, aby je przypisać i logika strony będzie zachowana. Zbyt dużo kategorii i zbyt zawiła hierarchizacja mogą odnieść taki sam negatywny skutek, jak nieuporządkowanie.

5. Pomyśl nad opisem kategorii

Niektóre motywy wyświetlają opis kategorii. Warto tego użyć, aby wyjaśnić czytelnikowi, co zawiera dana kategoria. Dodatkowo to także plus dla wyszukiwarek. Jak wygląda to w praktyce? Opis umieszczamy w dziale Wpisy > Kategorie:

Na stronie kategorii wyświetla się on w tym wypadku nad wpisami:

6. Kategorie wpisu, a kategorie produktu

Jeżeli masz sklep na WooCommerce, pamiętaj, że kategorie wpisu nie mają nic wspólnego z kategoriami produktu. Jedne i drugie porządkują określone treści na stronie, mogą być dodane do opisu i na tym kończą się ich podstawowe cechy wspólne. Kategorie produktu są istotnym elementem, który pozwala na przyporządkowanie tego, co sprzedajemy do odpowiednich grup (np. ebooki, kursy on-line itp.).

7. Zadbaj o właściwą nazwę dla swojej kategorii

Na sam koniec pamiętaj, aby nazwa kategorii nie była zbyt długa i jasno precyzowała to, co chcesz do niej przyporządkować. Uproszczona nazwa to nazwa używana jako część adresu URL. Ważne, aby nie miała polskich znaków diakrytycznych i była spójna z nazwą kategorii. Można tutaj używać nazwy uproszczonej wygenerowanej automatycznie przez WordPressa.

Miłego porządkowania!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments