Co warto sprawdzić w WordPressie na koniec roku
Co jakiś czas przypominamy naszym czytelnikom o konieczności robienia okresowych przeglądów WordPressa. Przyda się to blogerom, jak i posiadaczom stron wizytówkowych, a zwłaszcza wszystkim tym, którzy posiadają sklep internetowy. Poniżej lista 7 punktów, które warto sprawdzić na koniec roku, aby spokojnie wrócić do pracy ze stroną internetową po przerwie świątecznej.
1. Aktualność komponentów
Sprawdźmy aktualność wszystkich kompontentów, które wchodzą w skład strony. Rozpoczynając od wersji WordPressa, przez wtyczki po motywy. Aktualizujemy także te, które nie są używane (a najlepiej je usuńmy). Dzięki temu unikniemy potencjalnych luk w zabezpieczeniach lub braku kompatybilności.
2. Backup
Jeżeli hostingodawca nie zapewnia kopii bezpieczeństwa (JDM.pl wykonuje je codziennie + możesz skorzystać z dodatkowych snapshotów), sprawdźmy czy mamy je na pewno samodzielnie wykonane i czy wykonują się odpowiednio cyklicznie.
3. Działanie formularzy kontaktowych + dane teleadresowe
Sprawdź działanie formularzy kontaktowych. Ponadto upewnij się, czy wszystkie dane są na pewno aktualne – godziny otwarcia, numery telefonów, adresy na mapkach i inne.
4. Regulaminy oraz polityka prywatności
Warto sprawdzić, czy nic się nie zmieniło w przepisach, co wymusiłoby zmianę regulaminów czy polityki prywatności. Jest to szczególnie ważne dla branży e-commerce. Brak odpowiednich standardów sporo może kosztować.
5. Odnośniki
Sprawdźmy, czy wszystkie linki na stronie są aktualne i prowadzą do właściwych miejsc. Czy przypadkiem nie ma błędów takich jak 404. Warto skorzystać do tego z bezpłatnego narzędzia Link Checker.
6. Social media
Zobaczmy, czy integracje z mediami społecznościowymi działają poprawnie i linki prowadzą do odpowiednich profili. Jeżeli zaciągamy treści na naszą stronę – czy wszystko odbywa się prawidłowo. Niektóre błędy będą widoczne dopiero po zalogowaniu się do kokpitu WordPressa. Może mamy nowe medium, w którym dodajemy treści i warto podłączyć je do strony?
7. Menu oraz widgety
Podobnie jak w przypadku odnośników, zerknijmy czy widgety są poprawnie wyświetlane i nie ma żadnych błędów w ich działaniu. Podobnie w przypadku menu nawigacyjnego. Czy powinniśmy coś w nim uaktualnić? Czy nadal jest czytelne i prowadzi do najważniejszych miejsc? A może wymaga przebudowy?
Sprawdzając wszystkie elementy opierajmy się zarówno na wersji desktopowej (na komputer), jaki responsywnej, mobilnej. Niekiedy niektóre błędy widoczne są tylko na danym typie urządzenia i warto to wychwycić. Regularne przeglądy strony są bardzo potrzebne i powinny być wykonywane minimum kwartalnie (nie licząc aktualizacji WordPressa, wtyczek czy motywów, które warto wykonywać na bieżąco).
P.S. Przy okazji zachęcamy także do sprawdzenia dat przedłużenia domen oraz hostingu. Unikniemy wtedy sytuacji, gdy niespodziewanie w okresie świątecznym nasza strona internetowa zniknie z sieci.