W czym może pomóc cache Google?

Cache Google to podręczna pamięć wyszukiwarki. Robot indeksujący, który odwiedza stronę internetową zapisuje jej kopię właśnie w pamięci wyszukiwarki. Pod adresem podręcznej pamięci jest ostatnia wersja strony odwiedzona przez robota.
Jak sprawdzić cache dla wybranej strony internetowej
Kopie Google, o ile są zachowane, są publicznie dostępne. W tym celu należy wpisać do paska przeglądarki:
cache:nazwastronyinternetowej.pl Oto przykład dla cache:jdm.pl

Należy zwrócić uwagę na datę odwiedzenia strony przez robota indeksującego. Jeżeli przejdziemy do zakładki wersja tekstowa, zobaczymy, co indeksuje robot wchodzący na daną stronę (czyli inaczej ujmując, który tekst odczytuje).

W czym może pomóc cache Google?
Cache Google jest przydatny, gdy:
Strona nie działa – możemy zobaczyć ostatnią zapisaną kopię. Przydatne w trakcie awarii serwera.
Chcemy sprawdzić poprzedni wygląd serwisu – jeżeli robot Google nie zdążył jeszcze zaindeksować nowej wersji. Podręczna wyszukiwarki może się przydać w odtworzeniu zawartości witryny – czy to w zakresie wyglądu czy tekstów np. w wypadku awarii, błędnie wprowadzonych zmian itp.
Chcemy wykonać screenshot usuniętych treści – kiedy potrzebujemy dowodu, że na danej witrynie znajdowały się wcześniej inne treści. O ile tylko Google zdążył je zaindeksować, to nawet po ich usunięciu przez właściciela, przez jakiś czas są dostępne w cache.
Google cache a SEO
W czym może jeszcze pomóc cache Google? Otóż pośrednio w sprawdzeniu jakości naszych stron internetowych z perspektywy Googlebota. Jak to jest możliwe?
Sprawdzenie jakości SEO – możemy dowiedzieć się, kiedy Googlebot odwiedził naszą stronę, ale także jakie informacje konkretnie zaindeksował. Na tej podstawie można wprowadzić niezbędne korekty. Zobaczyć, jak indeksowane są treści oraz linki wewnętrzne. Sama data indeksowania, która wykazuje kilkunastodniowe opóźnienia, powinna zwrócić naszą uwagę.
Pamiętajmy, aby jak najczęściej aktualizować naszą stronę internetową o nowe treści wysokiej jakości. Dzięki temu zwiększamy częstotliwość indeksowania naszej witryny, co wpływa dodatnio na jej pozycję. Dobrze jest także zadbać o treści evergreen.