Snapshoty – dlaczego warto z nich korzystać?
Jednym ze stałych elementów naszej oferty jest możliwość samodzielnego wykonywania snapshotów. Jest to bardzo przydatna i prosta w obsłudze funkcja, z której jednak nie zawsze chętnie korzystają nasi Klienci. Dlatego słów kilka, dlaczego warto z niej skorzystać i czym w zasadzie jest snapshot. To kolejne rozwiązanie, które wprowadzamy dla bezpieczeństwa i wygody naszych klientów (o innych pisaliśmy m.in. tutaj).
Co to są snapshoty?
Według definicji snapshot jest rodzajem zrzutu danych, który umożliwia zapewnienie dostępu do ich starszych wersji. W przypadku JDM.pl Snapshot umożliwia utworzenie tymczasowej kopii aktualnego stanu Twojej strony. Dzięki niemu możesz w krótkim czasie cofnąć się do tego stanu. Jest to pomocne w przypadku wykonywania aktualizacji WordPressa wraz ze wtyczkami oraz motywami. W razie niepowodzenia aktualizacji lub wystąpienia błędów, możliwe jest szybkie przywrócenie strony do stanu sprzed aktualizacji. Należy pamiętać, że skorzystanie z opcji snapshot nie jest tworzeniem kopii zapasowej Twojej strony. Taka kopia bezpieczeństwa jest wykonywana przez nas codziennie, niezależnie od snapshotów.
Jak wykonać samodzielnie snapshot?
Aby wykonać samodzielnie snapshot należy zalogować się do panelu klienta, wybrać z listy usług właściwe konto hostingowe i przejść do Szczegółów:
Następnie wchodzimy w zakładkę Snapshot:
Do dyspozycji mamy snapshot bazy danych, plików lub obu tych rzeczy. Jeżeli nie jesteśmy pewni, który powinniśmy wykonać, zróbmy snapshot plików i bazy:
Odczekajmy chwilę, aż zostanie on wykonany (czas wykonania jest krótki, ale zawsze zależy od wielkości naszej strony):
Po wszystkim ukaże się nam lista wykonanych snapshotów i możemy przystąpić do bezpiecznej aktualizacji lub innych zmian na swoim WordPressie. Snapshoty przechowywane są na koncie do 30 dni. Warto pamiętać, aby wygenerować snapshota przed każdą poważniejszą operacją, gdzie możemy domniemywać, że wprowadzi znaczące zmiany na naszej stronie. Nie przywracamy strony ze snapshotu, jeżeli nie mamy takiej konieczności! Jeżeli jednak coś np. po aktualizacji wydarzy się nie tak, sprawdźmy logi i wówczas dopiero przywróćmy całość.
Nie ma ograniczonej liczby snapshotów, ale należy korzystać z tej opcji zależnie do potrzeb. Natomiast, jeżeli zapomnimy wykonać snapshota, a np. aktualizacja wtyczki doprowadzi do błędów, jest jeszcze możliwość skorzystania z backupu naszej strony – w tym celu należy skontaktować się z JDM.PL przez panel lub e-mail wg procedury opisanej w naszym artykule.
Super, takiej dosłownej instrukcji było mi właśnie trzeba! ? Dzięki!
Obecnie są dostępne 3 rodzaje snapshotów – który, kiedy wykorzystywać?
Zależnie od tego, gdzie planujemy nanosić zmiany – czy potrzebujemy tylko backup bazy, plików, a może całości. Jeśli nie jesteśmy pewni – najbezpieczniej wybrać ostatnią opcję.
Dzięki Ania!
A jednak dopytam – ostatni czy pierwszy powinnam wybrać?
Tak